KAOS med stora bokstäver

Jag tyckte väl att det har varit nog så pluttinuttit på mina status uppdateringar på sista tiden.. man ska passa sig för sånt, man blir straffad förr eller senare. Så idag kom dagen då allt var sig likt här på gården. Eller den började redan igår kväll skulle man kunna säga. Jag skulle cykla in till stan och köpa lite  blodgrape juice och sill (har fått nått allvarligt beroende av detta). Provade en ny app i stället för run keepern som jag tycker har blivit värdelös och tjorvig. På vägen till stan pratade jag med Jenny hela vägen så då hörde jag inte kärringen i bakgrunden. Det gjorde jag däremot på vägen hem och insåg ganska snart att hemresan mest troligt skulle bli min död. Förstår ni att kärringen efter varje kilometer talade om hur fort man hade cyklat senaste kilometern!! Kärringen kan ju bli dömd för mordförsök pga det. Tänk er själva:

”-Senaste kilometern cyklades på 2 min och 36 sekunder..” 

typ. Resten kan ni säkert räkna ut. Det är ju inte så att man vill cykla nästa kilometer långsammare direkt. Och jag har verkligen inte kondition för sånna rejs! Jag ramlade nästan in av utmattning genom dörren hemma. Jävla kärring!

Och om man då ändå hade fått sig en hel natts sömn efter det. Nejdå. Kl. 4 vaknar man av att det är kalabalik på gården. Stona är SVIN brunstiga och Fabbe tycker då att det är hans. I vinterhagen stod Cicci´s häst Wille som också har en del hingst beteenden trots att han är utan kulor (båda dessa hästar har varit klapp hingstar… måntro om det har något samband?). Eftersom alla då ville fram och hälsa på nykomlingen i hagen och Fabbe i och med det trodde att Wille skulle kidnappa hans tjejer så blev han lite ond. Så Wille och Fabbe stod och stegrade mot varandra på var sin sida om stängslet och Fabbe gjorde även ”attacker” mot staketet, jag tackar gud för att vi har så ordentlig vinterhage med 4 varv franska elband. För hade dom två kommit in till varann då hade dom förmodligen slagits till någon av dom låg ner. Huvva, vill inte ens tänka på det. Vi fick till en början in Pucken och Tubbe, Tubbe i en spilta. När vi sedan försökte få tag på Fabbe och han stod och hetsade mot Wille så var det inte helt lätt att få tag på honom, så jag försökte driva honom från staketet. Livrädd att någon av dom skulle ta sig över. Detta innebar att Fabbe sprang in självmant i stallet och orsakade nästa kalabalik då han av misstag hamnar inne i Tubbes spilta och av ren stress biter honom rejält över mankammen flera gånger. Detta är verkligen inget drömläge. Man går lixom inte så gärna in i en spilta där en häst håller på att ha ihjäl den andra (lite överdrivet men det kändes så..). Stackars Tubbe skrek och tog sig ingenstans, till sist (som nog var en ganska kort stund men det kändes så klart som evigheter) så fick vi ut Fabbe där i från och Tubbe kunde lugna ner sig. Han hade två bitmärken och ett sår på sin söta näsa men hade klarat sig förhållandesvis  bra, tack och lov!! Men jag var nog lika skärrad som stackars Tubbe. Till sist var alla hästar inne i stallet och på var sin plats, då var ju Lotta lite uppspelt och trasslade gång på gång in frambenet i grimskafts klossen. Försökte sätta henne i den provisoriska box vi byggt i gamla shettis delen men då visade det sig att dörren inte fungerade som den skulle och gick upp alldeles för lätt. Vad roligt att jag spånade upp den helt i onödan. Så där stod jag med en ponny som jag inte visste vad jag skulle göra av och en extra häst ute i den enda hage som var hyfsat hel och klockan var kring 4.00 på natten. En tattar lösning och foder/vatten till alla så kunde vi gå in men att sova var inte att tänka på eftersom man var lite uppskärrad själv och låg och tänkte på allt elände som hade kunnat hända, mer än det redan gjort. Och stackars Tubbe var det ju mest synd om, att alltid dom snälla och kloka hästarna ska råka ut för elände.

Så idag ägnade jag dagen åt att, i princip, riva hela den ”lilla” (2 hektar) sommarhagen för att dra om tråden runt om, i hopp om att få en så kraftig ström i tråden att hästarna flyger baklänges bara av att se på tråden. Nu överdrev jag kanske en del men jag vill verkligen inte ha hästar på rymmen igen.

Sedan har vi jobbat med vinterhagen och tagit bort understa tråden samt fått sträcka och fixa nattens missöde. Vi behövde också flytta stolpar/hagsträckningen en bit för att rymma balarna. Det kändes i backen att det varit varmt länge för det var STENHÅRT där det annars brukar vara lite blött. Spettet tog sig ingenstans trots att jag hackade som en dåre. Inte ens jätte släggande orkade daska till stolparna så att dom åkte ner i backen. Provade att trycka ner stolparna med traktorskopan men insåg hur hårt det var när det lyfte hela traktorn i stället och stolpen stod pall. Jordborren och jag var inte heller helt överens och spettet kändes nästan lättare att använda. Åh vad det är roligt när det går bra.

Förutom detta så hade vi 60 hösilage balar ståendes ute på en äng som vi var tvungen att köra in idag, grannen var så snäll och lät oss ta reda på en massa hö som han själv inte rymde. Måntro om han kanske vill ha 5 st hästar som tack? 😉 Och inte nog med det så var det bokat in två stycken omgångar med lektioner. Den första kl. 10 och sen kl. 11 då det var som mest kaos och hästar precis ÖVERALLT! Stallet såg ut som att kriget dragit fram. Extra kul att visa upp en gård/stall full som mest liknar ett minfält när det elever som aldrig varit hit. Är det tidigare elever så vet dom ju helst att det inte alltid ser ut på detta vis hemma hos oss.

Att laga hagar och köra hem 60 hösilagebalar låter kanske inte så tidskrävande men det kan jag lova Er att det är! Sen hade jag ju lovat Josefin att rida, motionerade Lotta under tiden och hon var så hög på brunst hormoner att man lätt kunnat skicka henne till månen i stället. Sedan skulle även Helena komma med två av sina hästar och rida men det blev avstyrt pga kaos. Hann rida Fabbe i kväll (eller det hann jag egentligen inte men tog mig tid att göra det, red samtidigt som Cicci och red även hennes fina Wille en stund! En riktigt rolig häst. Fabbe fick prova hoppa ett liten hinder två gånger. Så eftersom jag red hann jag inte riktigt färdigt i vinterhagen.

Är man van att ha hästarna ute dygnet runt så är det otroligt stressande att ha 5 hästar ståendes inne en hel dag pga strul med hagar och för många hästar. Kl. 22.00  gjorde jag mitt 3:E och sista försök att dricka kaffe och lyckades då för första gången idag dricka upp hela koppen och sittandes dessutom. Dom två första hann jag inte dricka upp mer än 1/4 trots att jag tog det som spring kaffe. Kl. 22 var också första gången jag och Mathias lyckades samtala under dagen trots att vi båda varit hemma hela dagen men varit på helt olika håll för att röja upp efter hästj***arna och få hem hösilage balar. Och snälla, påminn mig bara inte om att det var till hästarna vi kört hem mat en halv dag, jag vill helst inte höra det just idag.

Det är dagar som dessa då tanken på lägenhet gör sig påmind igen. Det värsta är att det ju inte ens är en särskilt ovanlig dag på denna gård. Just den detaljen vill jag heller inte bli påmind om just idag.

Bild

 

Foto: Gunilla Fors

Och vet ni hur söt han är Tubbe. idag när Josefin skulle fatta galopp vid ett tillfälle så fattade han inte direkt, han kände väl inte att hon gjorde något ens eftersom Josefin är så liten och lätt. Så jag hör hur Josefin helt vänligt nästan viskar ”galopp” och ponnyn fattar galopp direkt! Så otroligt vänlig ponny, rörande!

Lämna en kommentar